Indie är en förkortning av independent, och både uttrycket och musikgenren kan sägas komma från Storbritannien. ”Independent” syftar på de små, oberoende skivbolag som växte fram under och efter 1970-talet, efter punk- och reggaeeran. Till skillnad från till exempel indierock, som har samma koppling till oberoende skivbolag, är indiepopen melodiös och mjuk. Indiepopens rötter finns framförallt i ett av 1980-talets dominerande oberoende band, The Smiths, liksom i postpunkbanden Josef K och Orange Juice, som tillhörde skivbolaget Postcard Records.
Andra skivbolag som var viktiga för indiepopens uppkomst var Sarah, Factory och Creation Records. Det de hade gemensamt var att de satsade på att ge ut popmusik som inte var kommersiellt gångbar, och som ofta var starkt influerad av den brittiska 1960-talspopen. Indiepop kan därför sägas vara en mycket bred musikgenre, då den innefattar i princip all alternativ pop, det vill säga all pop som inte är ämnad att hamna på topplistorna.
Termen ”indie” hade använts tidigare om oberoende grupper och skivbolag, men att namnet indiepop myntades för just denna genre kan sägas ha att göra med musiktidningen New Musical Express’ utgåva att ett kassettband som kallades C86, och som gavs ut just 1986. På bandet samlades artister som Primal Scream, The Pastels och The Wedding Present, och musiken de spelade, som karakteriserades av rasslande gitarrer och 60-talsinfluenser, skulle först bli känd som C86-pop, och sedan indiepop.
Trots motståndet mot kommersialisering skulle indiepopen komma att sälja allt bättre under 1990-talet. Klimax av denna klättring uppåt på försäljningslistorna var britpopvågen, då grupper som Oasis och Blur fick stora internationella framgångar. I och med det kan också indiepopens ursprungliga betydelse, om oberoende och utanförskap, sägas ha förlorat sin mening, eftersom man här hade grupper som spelade musik i genren indiepop och som blev de största i Storbritannien, och nådde stor kommersiell framgång. Runt samma tid köpte mediekoncernen Sony upp det tidigare oberoende skivbolaget Creation Records. Kanske startade detta en nedåtgående trend, eftersom de flesta mindre skivbolagen som ger ut indiepop idag har någon anknytning till ett större skivbolag eller en större koncern.
Trots att musikvärlden idag är hårt kommersialiserad lever en stark indiescen kvar, med nya band och nya lyssnare varje dag. Kanske är det som en motreaktion på just den hårda kommersialiseringen.